AC-sihologie

Aptitudinile

73 de aptitudini descrise de Edwin Fleishman in “Ghidul aptitudinilor umane: definirea si masurarea aptitudinilor umane”.

In plus, ghidul documenteaza cele mai cunoscute teste care pot fi utilizate pentru a masura fiecare aptitudine in parte, precum si exemple de profesii care necesita o dezvoltare deosebita a fiecarei aptitudini.

Termenul aptitudine provine din limba latină, din cuvântul aptus care însemna ,,bun pentru…”  ,,capabil de…” .

Prin dex-uri gasim : “aplecare, aplicație, atractie, chemare, dar, har, inclinare, inclinație, inzestrare, pornire, predilectie, predispozitie, preferinta, talent, vocatie…”

Aptitudinea este un complex de insușiri psihice și fizice strict individuale, relativ stabile ale persoanei, care conditionează realizarea cu randament a unei anumite activitati.

Criteriile după care distingem o aptitudine este efortul cu care persoana realizeaza o anumita activitate si viteza realizarii activitatii.

Deosebim nivelele de realizare a aptitudinii. Aptitudinile sunt insusirile potentiale ce pot fi valorificate în conditii favorabile.

Daca aptitudinile sunt dezvoltate, perfectionate, aplicate in situatii reale ele devin efective fiind denumite capacitati ale persoanei.

Clasificarea aptitudinilor

  1. Dupa structura si gradul lor de complexitate, pot fi:
    a) simple – exemple: acuitatea vizuala, discriminarea culorilor, etc.
    b) complexe– cand rezulta din imbinarea şi organizarea specifica a unor aptitudini simple si nu doar din insumarea acestora – exemplu: aptitudini artistice.
  2.  După specificul activitatii solicitante, care pot fi:
    a) Aptitudini generale, sunt cele care participa si ajuta la desfasurarea cu succes a mai multor forme de activitate – exemple: inteligenţa, spiritul de observaţie.
    b) Aptitudini speciale,care sunt necesare pentru desfasurarea unei anumite forme de activitate – exemple: aptitudinea pedagogica, aptitudini sportive, aptitudini tehnice. Chiar si prin simpla lor enumerare ne putem da seama de complexitatea fiintei umane.

Aptitudini cognitive

Aptitudini cu referire la capacitatile și mecanismele invatarii și accederii la cunostinte, la cunoastere.

  1. Intelegerea verbala
  2. Intelegerea limbajului scris
  3. Exprimarea orala
  4. Exprimarea in scris
  5. Fluenta ideilor
  6. Originalitatea
  7. Capacitatea de memorare
  8. Receptivitatea la probleme
  9. Rationamentul matematic
  10. Usurinta aritmetica
  11. Rationamentul deductiv
  12. Rationamentul inductiv
  13. Ordonarea informatiilor
  14. Flexibilitatea categoriala
  15. Rapiditatea structurarii informatiilor
  16. Flexibilitatea structurarii
  17. Orientarea spatiala
  18. Capacitatea de vizualizare
  19. Rapiditatea perceptiei
  20. Atentia selectiva
  21. Atentia distributiva

Aptitudini psihomotorii

Aptitudini care se refera la functiile motrice realizate prin activitatea nervoasa superioara; determinat de aceste functii. ◊ Centru psihomotor = regiune a scoarței cerebrale care intra în actiune sub influenta unei excitații cerebrale fizice.

  1. Precizia controlului
  2. Coordonarea miscarii membrelor
  3. Alegerea raspunsurilor motrice
  4. Sincronizarea miscarilor
  5. Timpul de reactie
  6. Stabilitatea mana-brat
  7. Dexteritatea manuala
  8. Dexteritatea degetelor
  9. Viteza ansamblului incheieturii mana-degete
  10. Rapiditatea de miscare a membrelor

Aptitudini fizice

  1. Forta statica
  2. Forta exploziva
  3. Forta dinamica
  4. Forta trunchiului
  5. Supletea extensiei
  6. Supletea dinamica
  7. Coordonarea ansamblului miscarilor
  8. Echilibrul corporal
  9. Rezistenta fizica

Aptitudini senzoriale / perceptuale

Senzorial – care privește organele de simț, care se realizeaza prin simturi. 2. (Fiziol., Psih.) Care are legătura cu producerea senzatiilor sau cu receptarea stimulilor externi sau interni; senzitiv/Perceptual – referitor la percepție – Proces psihic prin care obiectele și fenomenele din lumea obiectiva care actioneaza nemijlocit asupra organelor de simt sunt reflectate in totalitatea insușirilor lor, ca un intreg unitar; imagine rezultata in urma acestei reflectari; facultatea de a percepe fenomenele lumii exterioare.

  1. Acuitatea vizuala de aproape
  2. Acuitatea vizuala la distanta
  3. Vederea cromatica
  4. Vederea nocturna
  5. Vederea periferica
  6. Perceperea adancimii / vederea stereoscopica
  7. Vederea în lumina stralucitoare
  8. Sensibilitatea auditiva
  9. Atentia auditiva
  10. Localizarea sunetelor
  11. Recunoasterea vorbirii
  12. Claritatea vorbirii

Aptitudini sociale / interpersonale

Amabilitatea

Flexibilitatea comportamentala

Capacitatea de coordonare

Responsabilitatea

Asertivitatea

Capacitatea de negociere

Persuasiunea

Sociabilitatea

Conformismul social

Receptivitatea sociala

Auto-controlul

Increderea sociala

Dezvoltarea celorlalti

Obtinerea de informatii prin conversatie

Dorinta de realizare

Deschiderea catre experiente

Independenta / autonomia

Perseverenta

Controlul tendintei de a lua decizii pripite

Argumentarea verbală

Capacitatea de refacere a tonusului

Note:

Cognitiv Care se refera la cognitie – procesul mental prin care se realizeaza cunoasterea. Include perceptia, judecata, creativitatea si, posibil, intuitia.

Procesele psihice cognitive

Enumeram, de la cele elemenare, simple, numite senzoriale, cum ar fi senzatiile, perceptiile si reprezentarile, pana la cele superioare, complexe: memoria, gandirea, imaginatia:

Senzatiile, Perceptia, Reprezentarea, Memoria, Gandirea, Imaginatia.

Procese psihice. Tipuri:
procese psihice senzoriale: senzaţia, percepţia şi reprezentarea
procese psihice cognitive:gândirea, imaginaţia
procese psihice afective si volitive


ARTICOLE PSIHOLOGIE

Previous Article
Next Article

Lasă un răspuns