Evaluarea psihologică
Evaluarea psihologică reprezintă investigarea şi evaluarea felului în care funcţioneaza psihicul unei persoane.
Evaluarea psihologică este un proces ce implică un scop bine precizat, o serie de instrumente de utilizare (inclusiv testul) dar și o serie de variabile specifice situației.
Predicțiile pe care le facem pe baza unui test iau în considerație o singură sursă, adică testul respectiv, în timp ce, predicțiile pe care le facem pe baza unei evaluări psihologice țin seama de o mulțime de surse de informație.
Evaluarea psihologică se poate realiza pentru toate categoriile de vârstă, folosind instrumente specifice, adecvate fiecărui client în parte: probe psihologice (teste), interviul clinic, precum și alte instrumente utilizate de psihologul clinician.
Trebuie făcută distincția între evaluare psihologică și testare psihologică.
Testarea psihologică constituie procesul de administrare, cotare și interpretare a rezultatelor unui test psihologic. Include, deci, doar testul psihologic ca instrument de evaluare.
TESTAREA PSIHOLOGICA
Reprezintă o metoda de colectare a datelor, una dintre metodele cele mai cele mai înalt specializate şi mai diverse.
Consideraţiile principale care determina comparatia unei baterii de teste în procesul de evaluare sunt:
- Adecvarea psihometrică;
- Relevanţa instrumentelor în raport cu scopul evaluării;
- Probabilitatea ca instrumentul selectat să contribuie incremental la valabilitatea examinării şi a procesului de luare a deciziei;
- Funcţiile aditive confirmatorii si complementare ale instrumentelor alese.
Evaluarea psihologică, cuprinde:
– evaluare cognitivă şi neuropsihologică (atentia, memoria, concentrarea etc.);
– evaluare comportamentală;
– evaluare bio-fiziologică (reactii);
– evaluare subiectiv-emoţională (felul specific in care reactioneaza o persoana in functie de anumiti stimuli, situatii etc.);
– evaluarea personalităţii şi a mecanismelor de adaptare/aparare;
– evaluarea unor aspecte psihologice specifice cuplului, familiei sau altor grupuri;
– evaluarea contextului familial, profesional, social, economic, cultural în care se manifestă problemele psihologice;
– evaluarea gradului de discernământ al persoanelor;
– evaluarea dezvoltării intelectuale si psihologice;
– alte evaluări în situaţii care implică componente psihologice.
Scopul evaluarii psihologice
Scopul constă în evaluarea felului în care funcţionează o persoană, caracteristicile si mecanismele psihologice ale acesteia (profil de personalitate).
Dacă această evaluare indică existenţa unei patologii (se identifica simptome specifice), pasul următor este de a stabili despre ce patologie este vorba (diagnostic clinic).
Scopul evaluarii poate fi si determinarea capacităţilor unei persoane de a depune sau a face o anume activitate, de a fi apt pentru o anume activitate (conducere auto, profesori, etc.)
Din alta perspectivă, felul în care este organizată şi se desfăşoar evaluarea psihologică este strâns legat de scopul ei (vor fi utilizate metode, instrumente şi uneori aparatura specifică).